eiland van de zon en cactus, whats next? - Reisverslag uit Salta, Argentinië van monique wind - WaarBenJij.nu eiland van de zon en cactus, whats next? - Reisverslag uit Salta, Argentinië van monique wind - WaarBenJij.nu

eiland van de zon en cactus, whats next?

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg monique

15 Januari 2006 | Argentinië, Salta

Hallo luitjes,

Jaja, het eerste bericht in 2006 dus uiteraard iedereen het allerbeste voor het nieuwe jaar!
Heb jullie achtergelaten bij de lama´s. Helaas hebben we die niet voor kerstdiner gehad aangezien ze zich verstopt hadden. De trek zelf was erg leuk en mooi en dat is maar goed ook aangezien die hoop stenen, de inca ruines, die we onderweg tegen kwamen, me niet zo heel veel zeiden. En toen we bij het hoogtepunt van de reis kwamen, de enige echte Machu Pichu zelf, was het een grote dichte mist...
Tja je kan ook niet alles hebben.
Daarna ben ik 27 dec de grens overgegaan naar Bolivia. De eerste stad die ik tegenkwam was Copacabana bij het Titicacameer wat op de grens ligt met Peru. Ze hebben daar een schitterend eiland genaamd ¨het eiland van de zon¨. Als je daar overheen loopt krijg je een heel mooi zicht op het meer. De dag daarvoor hadden een vriendin en ik een tocht richting het eiland gemaakt met de bedoeling diezelfde dag over te steken maar dat verliep anders. De route was lang niet zo mooi en leuk als gezegd en het we waren ook een stuk later vertrokken dan gepland. Gelukkig kwamen 2 Engelsen op een motor ons voorbij zoeven en die waren zo vriendelijk om ons mee terug te nemen. Erg leuk. Onderweg kwamen we een aantal keren mensen tegen die aan de weg werkten c.q. naar keken en er geld voor wilden dat wij passeerden. Na de benodigde woordenwisselingen toch maar gemaakt dat we wegkwamen aangezien er eentje een steen begon op te rapen... Ook was mijn chauffeur niet helemaal volleerd in het berijden van een motor wat tot uiting kwam in modderhappen :). Gelukkig zijn we er allebei heelhuids vaaf gekomen.
Vervolgens ben ik naar de hoofdstad, La Paz, gegaan om daar oud en nieuw met een studiegenoot en nog wat anderen te vieren. Het vuurwerk daar stelt niets voor en hebben daarom maar ons eigen feestje gebouwd. Vervolgens het nieuwe jaar goed ingeluid door bij een vrouwtje op straat koeienhart te eten. Tja je moet toch wat als je honger hebt en de Ali Baba z´n intrede nog niet heeft gedaan.
Ben daarna snel richting het zuiden gegaan aangezien de tijd dringt. Heb een tour gedaan van 4 dagen waarbij we naar een enorm zoutmeer zijn gegaan, de grootste in de wereld. Daar in het midden ergens kwamen we een cactuseiland tegen. Erg leuk. In eerste instantie best lelijk maar als je erover heen liep was het best mooi. Ook zijn we gekleurde meren, flamingos, geysers en warmwaterbronnen tegengekomen. De maatschappij waar we geboekt hadden, hadden we wat problemen mee aangezien ze ons bij een andere maatschappij hadden gedumped dan waar we geboekt hadden en we zaten samen met mensen die een tour een dag korter hadden. Ik had samen met een andere NL-der die ik in de bus was tegengekomen de tour geboekt en samen hebben we het ze een beetje moeilijk gemaakt en voet bij stuk gehouden. Je merkt toch wel dat als je ook maar iets van Spaans hebt waarmee je een argument kan aangaan dat je al meer voor elkaar krijgt. Heb in Bolivia al de benodigde aanvaringen gehad met de lokalen hier die liegen en bedriegen waar je bij staat. Vind het dus ook niet erg om het land uit te gaan. Alhoewel het toch ook wel wat heeft om met de lokalen aan tafel te gaan op de markt en te eten wat de pot schaft, sardientjes die je met grote ogen aankijken en die je met huid en haar op eet en bussen die om de haverklap stoppen om mensen aan en af te laten, of vervolgens gewoon helemaal niet vertrekken omdat ze kapot zijn. Of ze vertellen je dat de reis 7u duurt en je er vervolgens standaard nog 3uur bij op kan tellen. Uiteraard zal ik de spotgoedkope coctails het meest missen :) Ben gister dus in Argentinie aangekomen. We zijn zonder problemen de grens overgekomen. Aldaar spotte ik een bemoedigend bord met de mededeling dat Ushuaia, mijn bestemming, 5021 km. verder weg is...
Reis nu nog steeds samen met die Nederlander van de tour. Dacht hem afgeschud te hebben door de bus te nemen terwijl hij de trein nam maar kwam hem 8u later alweer tegen. Tja, dat is nou wat ze het noodlot noemen, he Hans ;)
Eniewees, dus de nachtbus genomen naar Salta waar we 2 keer snachts controles van de douanes hebben gehad. En dan denk je dat je de grens al gepasseerd was... Alle bagage uit de bus, drugshond in de bus en militairen die de tassen doorzoeken. In gringos zijn ze niet echt geintereseerd dus gelukkig hoefde in mn zooi niet uit te pakken. Denk trouwens dat zij dat ook niet zo zagen zitten gezien het feit dat ik al 3 maanden onderweg ben en ik van verzamelen hou :)
Volgende bestemming is onbekend behalve dan dat het ri zuiden is en in hoog tempo.
Ik hou jullie op de hoogte. Aan een site met fotos wordt gewerkt aangezien er hier maar 10 opkunnen maar beloven doe ik niet gezien de digibeet in mij...
Jullie reacties vind ik trouwens erg leuk dus ga zo nog even 4 weken door :p

Groetjes Monique

• 16 Januari 2006 - 09:57

Sietske:

He Monique,

Klinkt goed allemaal, vooral ook leuk om te horen dat je schik hebt gehad op dat cactus-eiland, terwijl je zelf geen cactus in leven kunt houden op je kamer ;-) ...
    Zie in Argentinië een danslesje mee te pikken, is vast de moeite waard!!

groetjes,

Siets

• 17 Januari 2006 - 09:58

Dymphi:

Hoi Monique
    Geweldig je reis
    Jammer dat er dan iemandblijft plakken
    We zijn erg benieuwd naar al je foto s
    Probeer je paaseiland ook mee te nemen...
    Is er geweldig
    Groetjes dymphi

• 17 Januari 2006 - 16:30

René & Ilse:

Heej Mo....gister kwam je gave foto (kaart) aan ! Echt super. Wat gaat de tijd al weer snel hé ?!
    Tot over een maandje en geniet er nog ff lekker van. Liefs ons

• 18 Januari 2006 - 17:12

Loeke:

Hey Mo, ook heel erg bedankt voor je kaart en geniet nog ff voordat je terug kan naar de orde van de dag! Ciao! Loeke